اکتان بنزین چیست
مجله ماشین

اکتان بنزین چیست؟ انواع | مزایا و معایب

اکتان بنزین نسبتی است که با بنزین و مشتقات نفتی مخلوط می شود تا سوخت با راندمان معین به دست آید و هر چه نسبت اکتان بیشتر باشد راندمان و سرعت موتور بیشتر می شود و به علاوه عدد اکتان نیز نسبت اکتان را تعیین می کند. مقاومت در برابر احتراق هر موتور نسبتی دارد که متناسب با آن است و باعث آسیب یا عدم کارایی آن نمی شود و از طریق مقاله مجله ماشین آساک چین یدک امروز با اکتان بنزین، انواع بنزین و مناسب بودن هر کدام برای موتور ماشین آشنا می شویم .

اکتان بنزین

اکتان بنزین

 خرید قطعات و لوازم یدکی چینی خودرو در آساک چین یدک

تعریف عدد اکتان بنزین

عدد اکتان یا درجه اکتان، معیاری برای سنجش عملکرد موتور یا سوخت هواپیما است. ترجیحاً از سوخت هایی با درجه اکتان بالا در موتورهای بنزینی با کارایی بالا استفاده شود، زیرا به تراکم بالاتری نیاز دارند، زیرا سوخت هایی با درجه اکتان پایین وجود دارد. درصد بالا در اعداد ستان نشان داده شده است، زیرا این نوع سوخت برای موتورهای دیزلی مناسب است، زیرا این موتورها هوا را فشرده می کنند نه فشار سوخت را که به آن موتورهای احتراق تراکمی می گویند، بنابراین باید از سوخت مناسب برای موتور استفاده کنیم تا این کار انجام نشود. به موتور ضربه بزند و به آن آسیب برساند.

خرید لوازم یدکی ام وی ام-ارزانترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو چینی

خرید لوازم یدکی ام وی ام

بنزین اکتان 100

اکتان برای افزایش مقاومت بنزین عمل می کند، بنابراین هر چه درصد آن در داخل بنزین بیشتر باشد، مخلوط بنزین مقاومت بیشتری خواهد داشت که باعث افزایش راندمان موتور و عملکرد بالایی به آن می شود.

بنابراین، بنزین 100 اکتان به دلیل کیفیت برتر، بنزین هواپیما است، زیرا اکتان برای تامین بنزین با سرب عمل می کند که مانع از توقف موتور در حضور هیدروکربن های معطر و الکل می شود، اما سرب در این زمان ارجح و مناسب بود. انتخاب از آنجایی که به کاهش هزینه تولید کمک می کند، بنابراین بنزین سرب دار نوعی سوخت رایج در ایالات متحده آمریکا در سال 1921 میلادی به عنوان نوعی مناسب برای حفظ محیط زیست از آلودگی است.

بیشتر بخوانید:   9 دلیل ضعیف شدن ترمز ماشین

معایب بنزین اکتان 100

اما با پیشرفت زمان و گذشت زمان، خطرات ناشی از این سوخت برای سلامتی به اثبات رسید، بنابراین دفع، حذف و به تدریج مصرف نشد تا اینکه کاملاً ممنوع شد، مطالعات و آزمایشات ثابت کرد که سرب آسیب های سمی و بیماری های مزمن، علاوه بر اثرات منفی بر روی کودکان، که آنها را مبتلا به فقر می کند، خون، ضریب هوشی پایین تر و اختلال یادگیری علاوه بر آسیب عصبی.

اکتان متر

اکتان متر

اکتان متر

مجموعه ای از دستگاه های با کاربرد آسان وجود دارد که نسبت اکتان را اندازه گیری می کند، ارزش آن و مناسب بودن آن برای عملکرد موتور خودرو را می داند، همچنین نسبت اکتان به اعداد نشان داده شده روی پمپ های بنزین نمایش داده می شود، بنابراین نوشته شده است. مشکی روی زمینه زرد

نحوه افزایش اکتان بنزین

راه حل خاصی وجود دارد که برای بالا بردن اکتان بنزین می توان از آن استفاده کرد و نوع آن با توجه به نوع بنزین مصرفی موتور و همچنین نسبت تراکم موتور انتخاب می شود. بنزین مناسب برای خودرو تعیین می شود.

اگر از بنزین مناسب برای خودرو استفاده می کنید، پس محلول تاثیری روی عملکرد ندارد و استفاده از آن فایده ای ندارد.

اتانول توانایی زیادی در افزایش نسبت اکتان در بنزین دارد، بنابراین برای افزایش نرخ اکتان با بنزین مخلوط می شود، زیرا این مخلوط در همه کشورها به منظور دستیابی به نوع بهتر سوخت مخصوصا برای خودروهای مدرن ساخته می شود.

در خاتمه توصیه می کنیم از نوع سوخت مناسب برای کارکرد موتور خودروی خود با راندمان بالا و کیفیت متمایز استفاده کنید، زیرا استفاده از نوع نامناسب یا نامرغوب به مرور زمان منجر به آسیب به سیستم های کنترل موتور، عدم کارایی و گشتاور آن می شود.

بیشتر بخوانید:   بهترین روش آب‌ بندی ماشین صفر

نرخ اکتان توانایی سوخت در برخورد، مقاومت در حین احتراق ناشی از مخلوط سوخت و هوایی که در داخل موتور دمیده می شود را اندازه گیری می کند.

اکتان متر

بنزین 91 و 95 و رابطه آن با نسبت اکتان

برخی تفاوت بین بنزین 91 و 95 را متوجه نمی شوند اما هر نوع یک سری ویژگی دارد که آن را از بقیه متمایز می کند و با توجه به مشخصات موتور خودرو تعیین می شود. نوع مناسب برای آن، از طریق:

  • اگر گشتاور خودرو تغییر کند و کمتر از حد نرمال شود، این نشان دهنده کمبود اکتان است و موتور به نسبت بالاتری نیاز دارد.
  • اگر ماشین ثابت است، آن را روشن می کنید، روی گاز فشار می دهید و موتور صدای بلندی را منتشر می کند، پس این نشان دهنده نسبت اکتان پایین است.
  • یا اگر آهسته پیش می روید، ناگهان شتاب می گیرید و موتور می پرد، یعنی اکتان پایین است.
  • اگر بعد از بازگشت از سفر می خواهید ماشین را خاموش کنید و به سرعت خاموش نمی شود، این نشان دهنده کمبود اکتان در موتور است.اگر یکی از این موارد بدون خرابی خاص خودرو برای شما اتفاق افتاده است، بهتر است از بنزین اکتان 95 برای موتور استفاده کنید، زیرا این کیفیت مناسب برای آن است تا آسیبی نبیند و از بین نرود.
  • انواع بنزین

    انواع بنزین بر اساس درصد اکتان و تعداد داخل آن طبقه بندی می شوند.اکتان عامل اصلی در قابلیت انفجار بنزین است که هر چه درصد بیشتر باشد مقاومت آن بیشتر است.در بین انواع بنزین:

    بنزین 80

    این بنزین برای خودروهایی که با موتورهای قدیمی کار می‌کنند مناسب است و قیمت پایین آن نسبت به انواع زیر مشخص می‌شود، اما توصیه می‌شود برای خودروهای مدرن از آن استفاده کنید، زیرا برخلاف دستورالعمل‌های اعلام شده توسط سازنده است. موتور در مدت زمان کوتاهی در معرض آسیب قرار می گیرد، علاوه بر این که خودرو مقدار بیشتری بنزین مصرف می کند بدون اینکه راندمان، سرعت مورد نیاز را بدست آورد.

    بنزین 92

    یکی از مشتقات نفتی و پرمصرف ترین در بازار است.بیشتر خودروهای مدرن با این نوع بنزین عرضه می شوند زیرا دارای خواصی است که باعث حفظ ایمنی موتور علاوه بر تامین راندمان و سرعت مطلوب می شود. با میزان مصرف پایین اما اگر موتور خودروی شما با بنزین 95 عرضه می شود، نمی توانید از بنزین 92 در آن استفاده کنید تا به موتور آسیبی وارد نشود و کارایی آن کاهش یابد.

    بنزین 95

    یکی از بهترین و خالص ترین انواع بنزین و مشتقات نفتی به شمار می رود و برای سوخت خودروهای فوق العاده مورد استفاده قرار می گیرد و مهمترین چیزی که آن را متمایز می کند مناسب بودن آن برای انواع خودروها است و امکان عرضه آن به قدیم و جدید وجود دارد. خودروها پس متوجه نخواهید شد که تاثیرات منفی روی موتور داشته باشد همچنین راندمان و سرعت بالایی را که می خواهید به شما می دهد اما تمام می شود صاحبان خودروهای قدیمی استفاده از آن را متوقف می کنند و برای خودروهای مدرن از بنزین 80 و 92 استفاده می کنند. به دلیل قیمت بالای آن، زیرا گران ترین این نوع است.

 خرید قطعات و لوازم یدکی چینی خودرو در آساک چین یدک

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 126

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *