کاتالیزور اگزوز چیست
ماشین ها, مجله ماشین

کاتالیزور اگزوز چیست؟

معرفی کاتالیزور اگزوز

کاتالیزور اگزوز چیست؟ این قطعه یدکی به عنوان مبدل کاتالیزوری شناخته می شود. این قطعه می تواند تا ده کیلوگرم وزن داشته باشد و جزئی از سیستم اگزوز است که از یک بدنه فولادی ضد زنگ و یک هسته سرامیکی (لانه زنبوری نیز نامیده می شود) آغشته به فلزات گرانبها مانند پلاتین یا رودیم تشکیل شده است. با ما تا انتهای این مطلب مجله ماشین آساک چین یدک همراه باشید.

کاتالیزور اگزوز یا Exhaust catalyst از لوازم یدکی مهم خودرو است. این قطعه در کاهش آلودگی هوا به ویژه در هوای سرد موثر است. کاتالیزور آلاینده های موجود در هوا را فیلتر می کند. کاتالیزور روی اگزوز تعبیه شده است و نقش اصلی ان خروج گازهای مضر و سمی تولید شده در سیلندر موتور است. امروزه خودروهای پیشرفته نظیر چری و ام وی م در ساختار خود از کاتالیزور اگزوز جهت حذف گازهای سمی بهره می برند.

هشدار: در صورتی که از کاتالیزور معیوب در خودرو استفاده کنید یا عدم استفاده از آن، میزان آلودگی های تولید شده از ماشین  تا 5 برابر افزایش می یابد.

اهمیت کاتالیزور اگزوز

اهمیت کاتالیزور اگزوز | خرید لوازم یدکی خودرو چینی

عملکرد کاتالیزور در اگزوز

برای یک موتور دیزل، کاتالیزور اگزوز، مونوکسید کربن و هیدروکربن ها را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند. از سوی دیگر، برای یک موتور بنزینی، کاتالیزور به سادگی مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن را به یک ماده غیر آلاینده تبدیل می کند. مبدل کاتالیزوری در دماهای بالا کارآمد است و به همین دلیل در نزدیکی موتور قرار می گیرد تا به سرعت گرم شود و به دمای کاری مناسب برسد. به طور خلاصه عملکرد کاتالیزور در اگزوز به شرح زیر است:

  • مونوکسید کربن به دی اکسید کربن تبدیل می شود.
  • اکسیدهای نیتروژن به دی اکسید کربن و نیتروژن تبدیل می شوند
  • هیدروکربن ها به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شوند.
کاتالیزور اگزوز

کاتالیزور اگزوز

بیشتر بخوانید:

زمان تعویض انت ترمز خودرو

بیشتر بخوانید:   وظیفه اویل پمپ در خودرو چیست؟

زمان تعویض یا تعمیر کاتالیزور اگزوز

حال که با اهمیت این قطعه در خودرو آشنا شدیم وقت آن رسیده تا درباره زمان تعویض یا تعمیر کاتالیزور اگزوز هم اطلاعاتی کسب کنیم. باید بگوییم که کاتالیزور نیز در معرض ساییدگی است و باید در طول عمر خودرو تعویض شود. کاتالیزور باید هر 100000 تا 120000 کیلومتر یا بیشتر تعویض شود تا مبادا با یک قطعه معیوب مواجه شوید که دیگر استانداردهای قابل اجرا را ندارد. در واقع، وسیله نقلیه ای با کاتالیزور اگزوز معیوب می تواند به دلیل تولید بیش از حد آلودگی بر کیفیت هوا تأثیر منفی بگذارد. تعمیر و نگهداری خوب موتور به مبدل کاتالیزوری این امکان را می دهد که عمر خود را چند کیلومتر بیشتر افزایش دهد، اما حداکثر هر 120000 کیلومتر باید به طور خودکار تعویض شود.

علائم خرابی کاتالیزور

دود زیادی که از اگزوز خارج می شود یا صداهای ناهنجار که از سیستم اگزوز می آید، اولین نشانه خرابی کاتالیزور اگزوز است. نشتی اگزوز به مبدل کاتالیزوری نیز آسیب می رساند. اگر قطعه دچار گرفتگی شود، عواقب آن می تواند برای خودرو شدید باشد زیرا ممکن است موتور آسیب ببیند. بنابراین چک کردن کاتالیست برای اطمینان از سلامت موتور ضروری است

حذف آلاینده ها با کاتالیزور اگزوز

حذف آلاینده ها با کاتالیزور اگزوز

انواع کاتالیزور اگزوز:

دو نوع کاتالیزور اگزوز بر اساس خودروهای بنزینی یا دیزلی وجود دارد:

کاتالیزور اگزوز سه طرفه

این کاتالیزور برای خودروهای بنزینی در نظر گرفته شده است. هنگامی که به دما حداکثر میرسد، سه واکنش شیمیایی همزمان ایجاد می کند. در اصل اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید:   کاربرد گلگیر خودرو چیست ؟ | تفاوت گلگیر و شلگیر خودرو

کاتالیزور اگزوز دو طرفه

برای وسایل نقلیه دیزلی به کار می رود. هنگامی که به دمای خود می رسد، دو واکنش شیمیایی ایجاد می کند. در واقع مونوکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید:

کاملترین راهنمای انتخاب روغن موتور در سال 1401 – 2022

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 126

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *