در معاینه فنی خودرو ها چه چیزهایی چک می شود؟
مجله ماشین

در معاینه فنی خودرو ها چه چیزهایی چک می شود؟

معاینه فنی خودرو” از جمله عبارت هایی است که بارها به گوش تک تک ما خورده است. اما به راستی منظور از معاینه فنی چیست و این برگه نشان دهنده چه چیزهایی است؟ اگر می خواهید پاسخ این سوال را دریافت نمایید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب مجله ماشین آساک چین یدک را از دست ندهید.

معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو چیست؟

اگر یک پزشک بخواهد از وضعیت سلامت بیمارش مطلع شود، ابتدا یک سری آزمایش برای او می نویسد تا با بررسی این آزمایش ها، به شرایط جسمی او پی ببرد. باید بگوییم چنین چیزی در مورد خودروها نیز صدق می کند! اگر بخواهیم ببینیم یک خودرو از نظر سلامت در چه وضعیتی است، باید به برگه سلامت آن که تحت عنوان معاینه فنی خودرو شناخته می شود نگاهی بیندازیم. امروزه اخذ این گواهی سلامت برای همه خودروها از سوی اداره راهنمایی و رانندگی اجباری شده است. اما اخذ معاینه فنی چه مراحلی دارد و در این گواهی به چه مواردی اشاره می شود؟ در زیر به بررسی این موضوع می پردازیم.

1- مرحله اول معاینه فنی

ابتدا در هنگام ورود، پلاک خودرو بررسی شده و پذیرش می شود. پس از آن اتومبیل از نظر ظاهری چک می شود و هر گونه ایراد در این زمینه بررسی خواهد شد. توجه داشته باشید اگر لوازم جانبی خودرو غیر متعارف باشد، سبب مردود اعلام شدن آن خواهد شد. به عنوان مثال استفاده از بوق هایی با صداهای نامعمول یا استفاده از رینگ اسپرت سبب عدم دریافت گواهی سلامت خودرو می شود.

معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو

2- مرحله دوم

پس از بررسی ظاهری خودرو، نوبت به چک کردن گازهای خروجی از اگزوز می رسد. در واقع اگزوزهایی سالم شناخته می شوند که آلاینده های خروجی از آن ها در حد معمول باشند. این سنجش با استفاده از دستگاه های مخصوص انجام می شود و میزان گازهای خروجی از اگزوز به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:   معرفی بهترین روغن موتور برای ماشین چینی

3- مرحله سوم اخذ برگه سلامت خودرو

یکی از مهمترین مراحل اخذ برگه سلامت خودرو مربوط به مرحله سوم است که در طی آن، سلامت کمک فنرها مورد ارزیابی قرار می گیرد. همانطور که می دانید، این قطعات دارای اهمیت زیادی در عملکرد صحیح خودرو خصوصا در پیچ های جاده هستند و خطای آن ها سبب عدم دریافت گواهی سلامت اتومبیل خواهد شد. این بررسی نیز توسط دستگاه مخصوص انجام می گیرد.

معاینه فنی خودرو-گواهی سلامت خودرو

معاینه فنی خودرو | گواهی سلامت خودرو

4-7- مراحل چهارم تا هفتم

  • در مرحله چهارم عملکرد ترمز بررسی می شود و میزان و شدت شتاب ترمز محاسبه می شود. بهتر است برای بالا بردن احتمال قبولی در این مرحله، لنت های ترمز را عوض کرده و از روغن موتور مرغوب استفاده نمایید. شایان ذکر است که صحت عملکرد ترمز دستی نیز سنجیده خواهد شد.
  • در مراحل پنچم و ششم به ترتیب سیستم تعلیق و چراغ ها را بررسی می کنند تا هیچگونه عیبی در آن ها وجود نداشته باشد.
  • مرحله هفتم که آخرین مرحله معاینه فنی خودرو است مربوط به بررسی هم راستایی چرخ ها و عدم انحراف بیش از حد آن ها در هر کیلومتر می باشد. در واقع اگر خودروی شما در هر 1000 متر بیش از 7 متر از مسیر اصلی منحرف شود، موفق به دریافت گواهی سلامت این مرحله نخواهد شد.

در پایان باید این نکته را بگوییم که برگه معاینه فنی خودرو یکی از مهمترین معیارهای شناسایی سلامت اتومبیل شماست. برای به حداکثر رساندن شانس قبولی خودروی خود در آزمون معاینه فنی، بهتر است ابتدا همه ایرادات احتمالی در این زمینه ها را برطرف کرده و سپس نسبت به اخذ این برگه سلامت اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید:   دلایل روغن سوزی در خودرو چیست؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 124

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *