ماشین ها, مجله ماشین

وظیفه اویل پمپ در خودرو چیست؟

اویل پمپ یا پمپ روغن یکی از مهم ترین قطعات در سیستم روان کاوی خودرو است و وظیفه آن رساندن روغن به اجزای مختلف موتور است. موتور خودرو برای این که بتواند قطعات متحرک خود را به حرکت درآورد و از خوردگی آنها جلوگیری کند، نیاز به روغن دارد. همچنین برای جمع آوری گرد و غبار و کاهش بخشی از گرمای پیشرانه نیازمند روغن است. این روغن از طریق سیستم روان کاوی میان اجزای مختلف خودرو می چرخد. برای آشنایی بیشتر با عملکرد این قطعه و مهم ترین وظایف آن در این مطلب از مجله ماشین آساک چین یدک همراه ما باشید.

 خرید قطعات و لوازم یدکی چینی خودرو در آساک چین یدک

نحوه کار کردن پمپ روغن خودرو

پمپ روغن خودرو، از طریق تسمه متصل به میل لنگ و دینام، نیروی لازم برای به حرکت درآمدن را به دست می آورد.  این پمپ در زیر محفظه میل لنگ و محفظه کارتل قرار می گیرد و همزمان با روشن شدن خودرو، شروع به فعالیت می کند. در حقیقت از زمانی که ماشین روشن می شود، این قطعه شروع به پمپاژ روغن به شیارها و مسیرهای مشخص می کند. این کار نقش مهمی  در کاهش اصطحکاک و سایش میان قطعات پیشرانه خودرو دارد و مانع از قفل شدن موتور می شود.

اویل پمپ خودرو

اویل پمپ خودرو

آشنایی با وظایف پمپ روغن

مهم ترین وظایف اویل پمپ، کم کردن اصطحکاک بین قطعات متحرک موتور خودرو است. به خاطر اططحکاک، مقدار زیادی از قدرت خودرو قبل از انتقال به گیربکس به صورت گرما، هدر می شود. پمپ روغن با انتشار روغن در موتور، از این اتلاف انرژی جلوگیری می کند. در ادامه به مهم ترین وظایف این قطعه اشاره می کنیم.

  • کم کردن ساییدگی و خوردگی سطوح و قطعات موتور از طریق پر کردن فضای بین آنها
  • کمک به عایق بندی رینگ پیستون به منظور جلوگیری از نشت گازهای داخل سیلندر
  • خنک کردن قطعات موتور و انتقال گرمای آنها در زمان حرکت روغن
  • کاهش لرزش و ارتعاش موتور از طریق دفع ضربات به وسیله قابلیت هیدرولیکی روغن موتور
  • از بین بردن آلودگی و گرد و غبار از بخش های داخلی موتور

نشانه های خرابی اویل پمپ

خراب شدن پمپ روغن خودرو می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی در خودرو شود. با تشخیص به موقع خرابی این قطعه می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. مهم ترین نشانه های خرابی این پمپ شامل این موارد می شود.

  • در صورت خراب شدن پمپ روغن، چراغ چک موتور در پشت داشبورد خودرو روشن می شود. به این ترتیب به محض روشن شدن چراغ چک روغن، باید اقدام به چک کردن روغن موتور کنید. اگر روغن کمتر از حد معمول بود، باید مقداری روغن به خودرو اضافه کنید. ممکن است بعد از این کار باز هم چراغ چک روشن باشد که در این زمان باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • از دیگر علائم خرابی اویل پمپ، زیاد شدن صدای سوپاپ ها است. در صورت خرابی این پمپ، روغن کافی به پیشرانه نمی رسد و سطح اصطحکاک میان سوپاپ ها افزایش پیدا می کند.
  • بالا رفتن دمای موتور از دیگر نشانه های خراب شدن پمپ روغن خودرو است. اگر این روغن به اندازه کافی به اجزای موتور نرسد، دمای این قطعات افزایش پیدا می کند. به این ترتیب یکی از علائم بالا رفتن دمای موتور، خرابی پمپ انتقال روغن است.
بیشتر بخوانید:   رفع آفتاب سوختگی بدنه ماشین در خانه و راهکارها

اویل پمپ خودرو

جمع بندی

مهم ترین دلایل خراب شدن اویل پمپ، کثیف بودن یا فرسودگی فیلتر روغن و همچنین استفاده از روغن موتور کهنه و بی کیفیت است.  همچنین بی آب ماندن موتور به خاطر نشت آب از رادیاتور و شلنگ ها می تواند علت خراب شدن پمپ روغن باشد. به طور کلی عمر مفید این پمپ در خودروهای امروزی به شرط مراقب از آن، در حدود 100000 کیلومتر است. راندن خودرو با سرعت خیلی زیاد و افزایش دور موتور هم  می تواند باعث خرابی این پمپ شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورده نحوه عملکرد پمپ روغن، مقالات مرتبط با این موضوع در آساک چین یدک را مطالعه کنید.

 خرید قطعات و لوازم یدکی خودرو چینی در آساک چین یدک

خرید لوازم یدکی ام وی ام-ارزانترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو چینی

خرید لوازم یدکی ام وی ام

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 185

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *