هر آنچه باید در مورد ترموستات خودرو بدانید
ماشین ها, مجله ماشین

هر آنچه باید در مورد ترموستات خودرو بدانید

اتومبیل ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که ایراد در هر یک از آن ها می تواند عملکرد کلی ماشین را با ایراد مواجه کند. ترموستات خودرو یکی از بخش های اساسی و لوازم یدکی اتومبیل است که وظایف مهمی را بر عهده دارد. در ادامه این مطلب مجله ماشین آساک چین یدک با ما همراه باشید تا درباره این قطعه اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

ترموستات خودرو

ترموستات خودرو

ترموستات خودرو چیست؟

یکی از بخش های مهم سیستم خنک کننده اتومبیل های احتراقی همچون ام وی ام ترموستات خودرو است. نقش این قطعه در سیستم خنک کننده بسیار حائز اهمیت است و در صورت خرابی و آسیب دیدگی، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به موتور خودرو وارد نماید. به طوری که یکی از دلایل اصلی بالا رفتن پمپ آب و جوش آوردن خودرو مربوط به خرابی این قطعه است. در ادامه بیشتر به اهمیت ترموستات و وظایفی که انجام می دهد می پردازیم.

وظایف ترموستات

تامین دمای مناسب موتور در فعالیت صحیح آن بسیار مهم است. به طوری که در صورت خنک شدن بیش از حد یا داغ شدن این قطعه، مشکلات جدی در عملکرد اتومبیل به وجود خواهد آمد. همانطور که گفته شد، ترموستات یکی از قطعات سیستم خنک کننده است. این قطعه در فضای بین موتور و رادیاتور قرار دارد و به عنوان تنظیم کننده جریان مایع خنک کننده موتور خودرو عمل می کند. بنابراین اشکال در عملکرد آن سبب بالا رفتن یا پایین آمدن بیش از حد دمای موتور می شود که یکی از نتایج آن، تغییر گرانروی روغن موتور و مختل شدن وظیفه آن است.

بیشتر بخوانید:

آموزش کامل بستن زنجیر چرخ خودرو + معرفی انواع زنجیر چرخ

بیشتر بخوانید:   قیمت چری تیگو 8 پرو مکس 2023 کاملاً جدید

نحوه عملکرد

ساختار و عملکرد ترموستات بدین صورت است که درون یک محفظه، مقداری پودر قرار می گیرد که در دمای کارکرد بهینه موتور ذوب می شود. این دما در خودروهای گوناگون متفاوت است و توسط کارخانه تولیدی آن ها تعیین می شود. البته شرایط آب و هوایی نیز در این دما اثرگذار خواهند بود. ذوب شدن این پودر سبب منبسط شدن آن و باز شدن سوپاپ می شود. در این حالت شاهد ورود آب موتور به رادیاتور و روشن شدن فن خنک کننده آب خواهیم بود. بنابراین اگر بخواهیم عملکرد ترموستات را به صورت ساده توضیح دهیم باید بگوییم ترموستات خودرو ابزاری است که مسیر انتقال مایع خنک کننده به سمت رادیاتور را کنترل می کند و در صورت بالا رفتن دمای موتور، سبب خنک شدن آن می شود.

عیوب رایج ترموستات خودرو

عملکرد ترموستات -ترموستات خودرو

عملکرد ترموستات | ترموستات خودرو

  • قفل کردن ترموستات خودروهای چری در دمای بالا سبب واشر زدن آن ها می شود که می تواند هزینه های زیادی را به صاحبان خودرو تحمیل نماید.
  • باز ماندن ترموستات و رد شدن مداوم آب باعث پایین آمدن بیش از حد دمای خودرو می شود. این موضوع می تواند سبب غلیظ شدن روغن موتور شود اما این مشکل به اندازه قفل کردن موتور خودرو حائز اهمیت نیست و خسارات کمتری را به وجود می آورد. در این حالت سعی کنید در اولین زمان ممکن به مکانیک مراجعه نموده و این مشکل را برطرف نمایید.

مسئله مهم این است که ترموستات های اصل دارای سوپاپ اطمینان هستند. این موضوع سبب می شود که در هنگام خراب شدن این قطعه، آسیب به موتور خودرو بسیار کاهش یابد. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم در صورت نیاز به این قطعات حتما آن ها را از طریق مراکز معتبری همچون مجموعه آساک چین یدک تهیه کنید تا از کیفیت آن ها مطمئن باشید و با این کار از تحمیل هزینه های جدی تر جلوگیری نمایید.

بیشتر بخوانید:

آموزش کامل بستن زنجیر چرخ خودرو + معرفی انواع زنجیر چرخ

بیشتر بخوانید:   دلایل فرسودگی و فرسایش لاستیک خودرو از بیرون

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *