معرفی و تفاوت سقف پانوراما و سقف سانروف
ماشین ها, مجله ماشین

معرفی و تفاوت سقف پانوراما و سقف سانروف

درباره سقف پانوراما یا پانورامیک

برای اینکه به تفاوت سقف پانوراما و سقف سانروف پی ببرید، بهتر است که ابتدا هر کدام از سقف ها را به صورت جداگانه تعریف کنیم. سقف پانوراما چیست؟ پانوراما در اصطلاح به گستردگی دید گفته می شود. در خودروهایی که مجهز به سقف پانوراما هستند قابلیت دید کامل تر و وسیع تر می باشد. در حالت کلی سقف پانوراما از دو عدد سانروف تشکیل شده است. این سانروف ها به یکدیگر به صورت یکپارچه متصل شده اند. در خودروهایی با طراحی هایی قدیمی، سانروف ها قابلیت جدا شدن داشتند و به کمک پنل فلزی از یکدیگر تفکیک داده می شدند.

اما در طراحی خودروهای امروزی سقف پانوراما حاوی یک سطح شیشه ای بزرگ در سقف است که به صورت کامل از جلو تا عقب خودرو را می پوشاند.

نکته: در ماشین های خارجی سقف پانوراما دارای قابلیت باز و بسته شدن است؛ اما در ماشین های داخلی، سقف پانوراما شامل سقف شیشه ای به هم پیوسته است که نمی توان آن را باز یا بسته ساخت.

سقف پانوراما و سقف سانروف

سقف پانوراما | تفاوت سقف پانوراما و سقف سانروف

درباره سقف سانروف

حال که فهمیدیم سقف پانوراما چیست اجازه بدهید تعریف مختصری هم درباره سقف سانروف داشته باشیم. به بخشی از سقف خودرو که عموما از جنس شیشه است، سقف سانروف گفته می شود. این نوع سقف ها تنها شامل یک سوم از ابتدای سقف خودرو هستند. در گذشته سقف سانروف از جنس پارچه یا فلز ساخته می شد و کاربر میتوانست آن را به صورت دستی باز یا بسته کند. در حال حاضر این سقف ها به صورت برقی کار می کنند و میتوانید آنها را به صورت نیمه یا کامل باز و بسته کنید. از مهم ترین مزیت سقف سانروف میتوان به بهره گیری از هوای تازه و نور خورشید اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:   راهنمای خرید لوازم یدکی تیگو 7

نکته: سقف سانروف تنها برای سرنشینان جلوی ماشین کاربردی است. برای اینکه سرنشینان عقب خودرو نیز لذت کافی را ببرند، سقف پانوراما طراحی گردید.

سقف سانروف-سقف پانوراما و سقف سانروف

سقف سانروف | تفاوت سقف پانوراما و سقف سانروف

مزایا و معایب سقف پانوراما و سانروف چیست؟

مزایا

توجه به معایب و مزایای سقف پانوراما و سانروف مهم است و باعث می شود که در زمان خرید تصمیم بهتری را اخذ کنید. از مزایای این دو سقف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نور خورشید از سقف ماشین به خوبی عبور می کند و سبب افزایش روشنایی در داخل خودرو می شود. همچنین شیشه به کار رفته در این نوع سقف ها به گونه ای است که اشعه مضر UV را از خودش عبور نمی دهد.
  • سقف پانوراما و سقف سانروف به تهویه مطبوع در کابین خودرو کمک فراوانی می کنند.
  • در زمان تصادف ممکن است که درب خودرو باز نشود، این سقف ها به سرنشینان کمک می کنند تا از خودرو خارج شوند.
  • امکان تماشای آسمان در شب یا روز برای سرنشینان فراهم است.

بیشتر بخوانید:

آموزش کامل بستن زنجیر چرخ خودرو + معرفی انواع زنجیر چرخ

معایب

شاید تصور کنید که خودروهایی که مجهز به سقف پانوراما و سانروف هستند در زمان تصادفات از ایمنی کافی برخوردار نیستند. واقعیت این است که شیشه مورد استفاده شده در این سقف ها از استحکام بالایی برخوردار است و در شرایط مختلف توسط مهندسین تست شده است. با این حساب میتوان گفت که این آپشن در خودروهای لوکس از نظر ایمنی کاملا مطمئن است و جز معایب محسوب نمی شود.

سقف پانوراما و سقف سانروف-افزایش دید با سقف پانوراما

سقف پانوراما و سقف سانروف | افزایش دید با سقف پانوراما

جمع بندی تفاوت سقف پانوراما و سانروف

با تعاریف هایی که درباره سقف پانوراما و سانروف انجام دادیم به سادگی میتوانید به تفاوت های آنها با یکدیگر پی ببرید. از اصلی ترین تفاوت این دو سقف میتوان به گستردگی دید اشاره کرد. قابلیت دید سقف پانوراما نسبت به سانروف بیشتر است و حتی سرنشینان عقب خودرو نیز میتوانند منظره آسمان را به آسانی رویت کنند. این در حالی است که سقف سانروف تنها شامل یک سوم سقف خودرو است و تنها سرنشینان جلو امکان مشاهده کردن آسمان و بهره گیری از نور خورشید را دارند. همین قابلیت در سقف پانوراما سبب شده تا از نظر قیمت نسبت به سانروف گران تر باشد.

بیشتر بخوانید:   لوازم یدکی ام وی ام در تهران و کرج

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 121

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *