گرم کردن موتور در صبح | واقعیت یا افسانه؟
ماشین ها, مجله ماشین

گرم کردن موتور در صبح | واقعیت یا افسانه؟

چه صاحب یک ماشین جدید یا یک ماشین قدیمی باشید، ایده گرم کردن موتور در صبح هنوز در ذهن تقریباً همه رانندگان ریشه دوانده است، حتی اگر دفترچه راهنمای خودروها این موضوع را توصیه نکند.

بنابراین، سوال رایج کنونی این است که “آیا به محض روشن شدن موتور ماشین را رانندگی می کنم یا باید مدتی صبر کنم تا موتور گرم شود و سپس حرکت کنم؟” و پاسخ به این سوال نیاز به اطلاعات زیادی دارد که در ادامه این مطلب مجله ماشین آساک چین یدک به آن میپردازیم.

گرم کردن موتور در صبح

گرم کردن موتور در صبح

 خرید قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی در آساک چین یدک

در میان برخی از رانندگان اگر احساس کنند که موتور خودرو در حین رانندگی خاموش می شود یا اگر صبح موتور گرم نشود عملکرد کلی موتور در حد لازم نیست، سردرگمی ایجاد می شود.

برخی از ایالت های آمریکا قانونی وجود دارد که راننده را در صورتی که داخل خودرو بنشیند و موتور بدون حرکت کار کند جریمه می کند.

برخی از کشورهای اروپایی در هنگام آزمون رانندگی از شما این سوال پرسیده می شود که آیا باید قبل از رانندگی موتور خودرو را گرم کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، در این آزمون دلیلی خواهید دید.

گرم کردن موتور ماشین های قدیمی 

  • آغاز این باور در خودروهای قدیمی تر است.
  • پیش از این، وسایل نقلیه با کاربراتور تغذیه می شدند.
  • در این حالت موتور قبل از شروع به حرکت باید گرم شود.
  • از سوی دیگر، خودروهای مدرن نیازی به گرم کردن موتور در صبح ندارند، اما کافی است موتور را روشن کرده و مستقیماً حرکت کنند.

منظور ما از خودروهای مدرن بهره وری امروزی نیست، بلکه کافی است خودروی شما بیست و پنج ساله باشد و در این صورت خودروی شما بدون نیاز به گرم کردن موتور در صبح روشن می شود.

آیا موتور باید صبح گرم شود؟ 

  • ماشین های قدیمی که کاربراتور دارند باید گرم شوند.
  • ماشین های مدرن که بیست و پنج سال پیش تولید شده اند، در آنها بیش از 25 ثانیه گرم نمی شود که در وهله اول به آن گرمایش نمی گویند.
بیشتر بخوانید:   علت ظاهر شدن چراغ ایربگ در خودرو و نحوه خاموش کردن آن

آسیب گرمایش موتور خودرو 

در حال حاضر قوانین بسیاری از کشورها ایده گرم کردن موتور خودرو را چه در صبح و چه عصر در تابستان یا زمستان رد می کنند و این به چند دلیل است:

  • با گرم کردن موتور خودرو، اگزوزهای سوخت زیادی بدون حرکت دادن خودرو خارج می شود که در نتیجه آلودگی زیادی ایجاد می کند.
  • اگر ماشین را رها کنید تا گرم شود و از آن پیاده شوید ممکن است دزدیده شود و چندین بار این اتفاق افتاده است.
گرم کردن موتور در صبح

گرم کردن موتور در صبح

شایعه گرم نشدن موتور در صبح

شایعاتی در مورد ایده و ضرورت گرم کردن موتور خودرو در صبح شنیده می شود که تصورات نادرستی است و باید اصلاح شود.

روغن به تمام قسمت های موتور نمی رسد 

شناخته شده است که روغن موتور در فرآیند رانندگی ضروری است تا موتور را از داخل در برابر خوردگی و همچنین دمای بالا حفظ کند.

اما طبیعی است و موتور در حالت خاموشی است که روغن موتور در داخل قطعات موتور باقی می ماند و به سمت مخزن کارتیه حرکت نمی کند و بنابراین به همان شکلی که هست باقی می ماند و در این صورت خودرو می تواند بدون انتظار برای رسیدن روغن به قطعات موتور، همانطور که قبلاً وجود دارد، رانده می شود.

به گفته کارشناسان، روغن داخل قطعات موتور ممکن است تا یک ماه در این حالت باقی بماند و به محفظه موتور تخلیه نشود، مگر اینکه در خود موتور مشکلی ایجاد شود.

بنابراین، اگر موتور صبح گرم شود، این امر منجر به ادامه جریان روغن در داخل موتور می شود و به این معنی نیست که روغن به طور کامل از نو پمپاژ می شود، زیرا این یک اشتباه رایج است.

بیشتر بخوانید:   10 علت روشن شدن چراغ روغن خودرو در حالت درجا

دو برابر گشتاور موتور بدون گرم کردن

هنگام رانندگی در صبح، راننده احساس می کند که موتور ماشین مثل همیشه قوی و گشتاور نیست و این بسیار طبیعی است.

یعنی موتور از این موضوع مشکلی ندارد و طبیعی است که بیشترین قدرت را برای موتور می گیرید و دمای داخل آن نرمال است و به اندازه صبح کم نیست.

ما هنگام رانندگی در صبح، نیازی به شتاب غیرطبیعی ندارید، بلکه رانندگی معمولی کافی است.

همچنین موتور خودرو در هنگام رانندگی تا حد معمول گرم می شود، پس چرا صبح در حالی که در جای خود ایستاده و بدون حرکت موتور را گرم می کند؟

کاهش عملکرد موتور 

موتورهای مدرن در صورت سرد بودن دمای صبحگاهی، دمای داخل موتورخانه را افزایش می دهند تا شمع ها را گرم کرده و هوا را بپیچند.

این سوپاپ که وظیفه اصلی آن تبدیل بنزین از حالت مایع به گاز است تا در داخل محفظه احتراق موتور به خوبی کار کند.

بنابراین، لازم نیست صبح موتور را گرم کنید، اما از طرف دیگر، اگر ماشین را گرم نکنید، سپس آن را برانید و شروع به برش کنید، موتور مشکل دارد.

این مشکل در حضور مقادیر زیادی کربن رسوب‌شده روی سوپاپ نمایان می‌شود و بنابراین سوپاپ کار آسیب رساندن به آن را انجام نمی‌دهد مگر اینکه دمای موتور بسیار بالا باشد.

دمای موتور در عرض چند ثانیه به حالت عادی افزایش می یابد، اما سیم پیچ دارای انباشت کربن روی آن است، بنابراین برای کارکردن به دمای بالاتر از حد معمول نیاز دارد.

و پس از طی مسافت سی هزار کیلومتری بدون انجام کار تعمیر و نگهداری موتور، رسوبات کربن روی شیشه جلو در حرکت هستند.

بیشتر بخوانید:   چکاپ ماشین برای مسافرت جاده ای

در صورتی که وضعیت خودروی شما در صبح کاهش پیدا کند و این بدان معناست که رسوبات کربن بیشتری وجود دارد، این امر منجر به آسیب های دیگری به خودرو از جمله افزایش مصرف سوخت، عملکرد ضعیف موتور و … خواهد شد. شنیدن صدای ترکیدن و بریدگی در موتور و ممکن است نور موتور در درامرها ظاهر شود.

توصیه های شرکت های خودروسازی در مورد گرم کردن موتور در صبح 

پیش از این، شرکت‌های خودروسازی توصیه‌هایی در مورد ایده گرم کردن موتور خودرو قبل از رانندگی ارائه کردند که به شرح زیر بود:

  • تویوتا امکان گرم شدن سریعتر و بهتر موتور با رانندگی هست نه با روشن کردن موتور و پارک کردن ماشین.
  • مرسدس بنز، در هنگام راه رفتن موتور به سرعت گرم می شود، اما از قدرت کامل موتور استفاده نکنید، مگر اینکه دما به نرمال برسد.
  • ب ام و توصیه می کند که با پیاده روی متوسط ​​​​و سپس به تدریج سرعت را بهتر از صبر کردن برای گرم شدن موتور در صبح افزایش دهید.
  • شرکت فورد، راننده نیازی به صبر کردن برای گرم شدن روغن موتور ندارد، زیرا این امر باعث افزایش میزان مصرف سوخت می شود.
    چقدر ماشین در صبح گرم می شود؟

مثلاً برای خارج شدن از پارکینگ نیازی به گرم کردن موتور بیش از 30 ثانیه نیست.
فقط ماشین های قدیمی و فرسوده نیاز به گرم کردن موتور دارند و چیزی بیشتر از این.

خرید لوازم یدکی ام وی ام-ارزانترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو چینی

خرید لوازم یدکی ام وی ام

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 127

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *