علت صدای لاستیک ماشین چیست
ماشین ها, مجله ماشین

علت صدای لاستیک ماشین چیست؟

علت صدای لاستیک ماشین مثل سوت کشیدن، جیغ یا جیر جیر کردن چیست؟ دلیل صداهای غیر عادی در چرخ جلو یا عقب خودرو، عوامل و برطرف کردن آنها را در این مقاله مجله ماشین آساک یدک بررسی میکنیم. تا انتها همراهمان باشید.

خودروها از تمام قسمت های خود صداهای زیادی منتشر می کنند که برخی از آنها عادی هستند و برخی از آنها در مورد مشکل، خرابی یا آسیب دیدن بخشی از آن هشدار می دهند. بنابراین دلیل صدای لاستیک ماشین یا سوت چرخ چیست.

 خرید قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی در آساک چین یدک
صدای لاستیک ماشین

صدای جیر جیر لاستیک ماشین

علت صدای لاستیک ماشین

شنیده شدن صداهای نامتعارف و گوناگون از چرخ ها و لاستیک خودرو دلایل مختلفی میتوانید داشته باشد که در زیر به آنها میپردازیم:

  1. جنس لاستیک خودرو و تایر: یکی از رایج ترین دلایل صدای لاستیک ماشین مثل صدای جیغ به تایر خودرو مربوط است. معمولا رانندگانی که در خودرو خود از تایرهای ژاپنی همچون بریجستون، سومیتومو و یوهوهاما استفاده میکنند بیشتر این صدا را میشنوند.
  2. سرعت بالا یکی از دلایل ایجاد صدای لاستیک ماشین: رانندگی با سرعت بالا نیز می‌تواند در ایجاد صدای جیغ در ماشین موثر باشد. پیچیدن به چپ و راست با سرعت بالا یکی از دلایل تولید صدای لاستیک ماشین است.
  3. سطح خیابان: همیشه درآمدن صدای لاستیک ماشین به دلیل مشکلات فنی نیست و گاهی عوامل ساده ای چون خط کشی ها و علائم راهنمایی و رانندگی روی سطح خیابان باعث ایجاد صدای مقطعی در لاستیک میشود.
  4. لنت ترمز: سایش لنت ترمز میتواند یک ایراد فنی برای تولید صدای لاستیک ماشین باشد که بیشتر به صورت صدای سوت آزاردهنده خود را نشان میدهد که در زیر کامل به آن میپردازیم.
صدای لاستیک ماشین - سطح خیابان

صدای لاستیک ماشین

علت صدای سوت در چرخ ماشین

مشکلات خودرو زیاد و بی پایان است، اما باید آن ها را زودتر برطرف کرد تا بدتر نشود و بر عملکرد بقیه قطعات خودرو به ویژه صداهای ناشی از آن ها تاثیر منفی نگذارد. صداهای ناشناخته ای که از آن منتشر می شود نشان دهنده وجود مشکل خاصی در خودرو است.  بارزترین آن صدای سوت در چرخ خودرو یا صدای لاستیک ماشین است که با پا گذاشتن ترمز شنیده می شود. این صدا به طور مداوم در هنگام توقف یا کاهش سرعت شنیده می شود.

بیشتر بخوانید:   راهنمای صداگیری خودرو با 9 روش ساده

این امر میتواند ناشی از وجود مشکل در پدال‌های ترمز به دلیل فرسایش جزئی یا خروج آنها از موقعیتی است که در آن نصب شده‌اند. در نتیجه اصطکاک قالب فلزی که داخل آن سیلندر اصلی معروف به دیسک هر یک است. لاستیک ماشین تمام شده که منجر به تولید صدای سوت می شود، علاوه بر آن ممکن است چرخ ها به دلیل رطوبت هوا سوت بزنند.

پیشنهاد میشود:

دیمر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

علل سایش لنت ترمز

در زمینه صحبت در مورد علت صدای لاستیک و  صدای سوت در چرخ خودرو، علت سایش لنت های ترمز معروف به لنت ترمز را در پاراگراف های زیر ذکر می کنیم:

1- سبک رانندگی؛ علت صدای لاستیک ماشین

این وضعیت ناشی از توقف های مکرر و همچنین هنگام رانندگی با سرعت بالا و توقف ناگهانی و نه تدریجی خودرو است. بنابراین ادامه رانندگی به این روش ها روند خوردگی را تسریع می کند، بنابراین رانندگی آرام باید با فاصله ایمن بین خودروی بعدی حفظ شود.

2- کیفیت لنت ترمز

این کیفیت تاثیر بسزایی در مدت اعتبار لنت ترمز دارد، زیرا آنهایی که از مواد بی کیفیت تولید می شوند سریعتر از مواد مرغوب مصرف می شوند. بنابراین همیشه توصیه می شود از قطعات یدکی برای خدمات پس از فروش در مراکز معتبر استفاده شود. به تجهیزات اصلی و یا خرید مشابه از فروشگاه های لوازم یدکی خودروها.

صدای لاستیک ماشین

3- نقص در گیره کالیبر

کالیپر  یعنی نگهدارنده لنت ترمز و شامل یک یا چند پیستون است و وظیفه اصلی راندن لنت ها به دیسک ترمز را بر عهده دارد. بنابراین در صورت گیرکردن مستقیم و مداوم با دیسک چرخان ساییده می شود. در نتیجه لنت ترمز منقضی می شود، بنابراین اگر بوی سوختگی را استشمام کردید، ممکن است کالیپر دلیل آن باشد.

بیشتر بخوانید:   سوپرشارژر خودرو چیست؟ مزایا و معایب

4- فشار باد لاستیک؛ علت صدای لاستیک ماشین

فشار بیش از حد منجر به کاهش سطح تماس بین زمین و لاستیک می شود، به این معنی که بیشترین تلاش در هنگام پا گذاشتن روی پدال ترمز برای توقف خودرو و در نتیجه مصرف بیشتر لنت ترمز انجام می شود.

صدای لاستیک ماشین-فشار باد لاستیک

فشار باد لاستیک

5- اضافه وزن در خودرو

خودرو باید از هر گونه وزن اضافی که باعث می شود برای استارت زدن نیاز به تلاش زیادی داشته باشد، با نیروی اضافی برای توقف و ترمز خالی شود و این وزن اضافی میزان مصرف سوخت را افزایش می دهد.

میانگین عمر لنت ترمز چقدر است؟

در ادامه گفتگوی ما در مورد صدای لاستیک ماشین و سوت در چرخ خودرو، لطفاً توجه داشته باشید که لنت ترمز در هنگام استفاده در معرض سایش قرار می گیرد، اگرچه عواملی وجود دارد که تعیین کننده زمان استفاده ایمن از آنها هستند، زیرا میانگین عمر آنها بین 30000 تا 70000 مایل در بیشتر خودروها است.

علائم سایش لنت ترمز

پس از آنچه در مورد صدای لاستیک ماشین یا سوت در چرخ خودرو ذکر شد، به علائمی که نشان دهنده وجود خوردگی در لنت ها هستند، با نکات زیر می پردازیم:

  • فشار دادن وزن بر روی ترمزها: در اینجا، ترمزها به سختی لگدمال می شوند تا خودرو پاسخ دهد و متوقف شود.
  • سطح پدال ترمز پایین آمده است: در صورتی که در سطح پدال گاز یا بالاتر از آن نباشد، این نشان دهنده نیاز آن به تعمیر و نگهداری برای جلوگیری از خطر است.
  • روشن شدن چراغ ترمز روی پنل تنظیمات: توجه داشته باشید که این به معنی نقص در سیستم ترمز خودرو است.
  • وقتی ترمز را محکم می زنید، ماشین لرزش دارد.
  • امکان انحراف وسیله نقلیه به کناره های جاده یا حرکت به سمت وسیله نقلیه دیگر هنگام زدن پدال ترمز.

صدای سوت در چرخ خودرو ناشی از ساییدگی لنت ترمز است که به دلیل برخی عوامل که نشانه های متفاوتی را نشان می دهند فرسوده می شوند، بنابراین برای رانندگی ایمن و راحت نباید از این حالت غافل شد.

علت صدا دادن چرخ عقب ماشین

بالانس نبودن چرخای عقب میتواند موجب شنیده شدن صدای لاستیم ماشین در چرخ های عقب شود. عدم میزان فرمان و فرسودگی لوازم یدکی جلوبندی خودرو نیز موجب پله دار شدن لاستیک ها میشود که حتما به صدا به هنگام حرکت همراه خواد بود.

خرید قطعات یدکی خودرو چینی در آساک با ضمانت اصالت
Read More
ماشین ها, مجله ماشین

خرید قطعات یدکی خودرو چینی در آساک با ضمانت اصالت

آساک چین یدک با اطمینان صد درصدی به شما اعلام می‌کند که بهترین مرکز...

بیشتر بخوانید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 131

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *