طبق خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟
ماشین ها, مجله ماشین

طبق خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

طبق خودرو قطعه‌ی فلزی خودروست که از دو سر بوش‌های محوری دارد. از یک سر به شاسی خودرو از سر دیگر به قطعات متحرک سیستم متصل میشود. نقش اصلی و وظیفه طبق خودرو اتصال شاسی ماشین به قطعات سیستم تعلیق است. در این مطلب از مجله ماشین آساک چین یدک، شما را با طبق خودرو و وظیفه آن آشنا خواهیم کرد. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

طبق خودرو و سیستم تعلیق

هر خودرو دارای قطعات سیستم تعلیق و ساسپنشن است (suspension) که میتوان از فنرها، کمک فنرها، سیبک و … نام برد که وظیفه اتصال بدنه خودرو به چرخ ها را برعهده دارند. شتاب گرفتن خودرو، هدایت ماشین ترمز و توقف کامل ماشین از دیگر وظایف سیستم تعلیق خودروست.

حال طبق خودرو که به آن به دلیل شباهتش به استخوان جناغ و حرف انگلیسی A، جناغی نیز گفته میشود؛ از دو سر بوش‌های محوری دارد. از یک سر به شاسی خودرو از سر دیگر به قطعات متحرک سیستم متصل میشود. نقش اصلی و وظیفه  طبق خودرو اتصال شاسی ماشین به قطعات سیستم تعلیق که در بالا توضیح دادیم است.

خواندن این مطلب نیز به شم پیشنهاد میشود:
تعمیر گیربکس آریزو 5 – گیربکس چری آریزو

"وظیفه

سیستم تعلیق و فنربندی خودرو

سیستم تعلیق که قطعاتی همچون طبق خودرو، فنرها، کمک فنرها، چرخ ها، ستون های نگهدارنده و … را به آن اشاره کردیم. از تکان های ناشی از حرکت ماشین بر رو دست اندازها و جاده های ناهموار جلوگیری کرده و انتقال این تکان ها به سرنشین هارا به حداقل میرساند. قطعات سیستم تعلیق محورهای جلو و عقب خودرو چرخ ها را به شاسی متصل میکند و دو وظیفه دارد. ارتقا عملکرد چهار چرخ و ایجاد اصطکاک لازم لاستیک ها با سطح جاده و کنترل و خنثی کردن تکان های ناشی از حرکت ماشین بر سطوح ناهموار که هر دو این ها کنترل خودرو را راحت تر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:   عکس بهترین ماشین های چینی در ایران در سال 1402

وظیفه طبق خودرو

طبق ماشین

خرید انواع لوازم یدکی چری آریزو
خرید لوازم یدکی چری

شاسی ماشین غیر متحرک و یک تکه است  و به همین علت در مسیرهای ناهموار و دست اندازها، دچار لرزش و کوبش شدید میشود. این فشار ها و لرزش ها به سرنشینان خودرو منتقل خواهد شد و کنترل خودرو برای راننده دشوار خواهد بود. اینجاست که نقش و وظیقه طبق خودرو به عنوان یکی از قطعات اصلی سیستم تعلیق خودرو نمایان خواهد شد.

رابطی جناغی شکل که از دو سر بوش‌های محوری دارد. از یک سر به شاسی خودرو به عنوان بخش ثابت ماشین و از سر دیگر به قطعات متحرک سیستم متصل میشود. طبق خودرو باید از استحکام، کیفیت و قدرت لازم برای تحت فشار بودن و مواجه با نیروی بسیار زیاد برخوردار باشد.

طبق خودرو به غیر از برقراری اتصال سیستم تعلیق به شاسی، نیروها و فشارهای عرضی جاده نیز خنثی میکند و مانع از انتقال آنها به شاسی ماشین میشود.

ساختار طبق خودرو و نحوه عملکرد آن

طبق خودرویا جناغی که آن را بازوی کنترل خودرو نیز مینامند، یک قطعه فلزی ساخته شده از آلیاژ فولاد مستحکم است. به دلیل شباهتش به جناغ آن را جناغی نیز مینامند و شکل A  انگلیسی نیز هست.

پس طبق ماشین یک راس و دو محور دارد. راس طبق ماشین نقطه اتصال آن به سیستم تعلیق خودرو از طریق سیبک است و دو محور آن دارای بوش های مخصوص لاستیکی مستحکم است.  طبق با اتصال به میل موج گیر و سگ دست خودرو که اعضای اصلی سیستم تعلیق هستند وظیفه اصلی خود را انجام میدهد.

بیشتر بخوانید:   کاملترین راهنمای انتخاب روغن موتور در سال 1401 - 2022

نشانه های خرابی طبق چیست؟

طبق خودرو

خرابی طبق خودرو را میتوان خرابی خاموش نامید چرا که رانندگان ارتباط مستقیمی با آن ندارند و معمولا از خرابی طبق مطلع نمیشوند. اما نشانه هایی مثل صدای جیرجیر ماشین بر اثر تماس سایشی با شاسی خودرو و صدای تق تق در دست اندازها میتواند به علت فرسایش و خرابی طبق خودرو باشد.

هم راستا نبودن چرخها نیز میتواند نشانه ای دیگر باشد که به دلیل انحراف شدید زوایای کستر و کمبر و کج شدن طبق خودرو بوجود می‎آید.

اکثر غریب به اتفاق خرابی طبق خودرو به دلیل فشارهای زیاد وارد شده جاده ای به سیبک  و دو محور دارای بوش اتفاق میافتد. بلند شدن خودرو و برخورد محکم چرخ‌ ها به زمین در سرعت بالا روی دست اندازها نیز میتواند موجب کج شدن طبق ماشین و خرابی آن شود.

خرید طبق خودروهای چینی

طبق انواع خودرو های چینی نیز دچار کچ شدن و خرابی میشوند و این قاعده مستثنی نیستند. فروشگاه آساک چین یدک، مرغوب ترین، با کیفیت ترین و مستحکم ترین طبق خودرو اصل را در اختیار شما قرار میدهد. کافیست با انتخاب نام خودرو خود در منو فروشگاه و انتخاب لوازم یدکی خودرو چینی خود، طبق خودرو مورد را انتخاب کنید.

کارشناسان فروش در آساک چین یدک به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی و راهنمایی شما عزیزان هستند.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی فونیکس آریزو 6 و آریزو 6 پرو

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 103

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *