زمان تعویض لنت ترمز خودرو
ماشین ها, مجله ماشین

زمان تعویض لنت ترمز خودرو

لنت ترمز چیست و چه وظیفه ای دارد

یکی از اجزا و لوازم یدکی حساس ماشین لنت ترمز است.  امروزه از آن به عنوان قطعه فوق ایمنی و گرید آ در استاندارد یاد می شود. به همین جهت توجه به زمان تعویض لنت ترمز بسیار مهم است. وظیفه پدال ترمز این است که به عنوان نیروی بازدارنده ماشین را متوقف سازد. در این میان لنت ترمز میتواند سبب افزایش یا کاهش طول عمر ترمزها گردد. زمانی که لنت به اتمام می رسد دیسک ها نیز عملکرد خود را از دست می دهند. در نهایت خطرات مالی و جانی جبران ناپذیر برای راننده و سرنشینان رقم می زنند.

وظیفه لنت ترمز این است که نیروی اصطکاک را تولید کند. این قطعه انرژی جنبشی موجود در چرخ های متحرک را به انرژی حرارتی تبدیل می کند و در ادامه نیز انرژی حرارتی را در فضای اطراف پراکند می سازد. این فرایند سبب می شود که خودرو متوقف شود یا از سرعت آن کم گردد.

زمان تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز

آشنایی با علائم تمام شدن لنت ترمز

برای اینکه زمان تعویض لنت ترمز خودرو را تشخیص بدهید، نشانه های زیادی وجود دارد. در ادامه به برخی از این علائم اشاره خواهیم کرد:

  • ممکن است در زمان ترمز کردن، فرمان اتومبیل شما به یک سمت خاص کشیده شود. اینجاست که باید به تعویض لنت ترمز بیندیشید. با این حال ممکن است که نقص در کالیپرها هم سبب کشیده شدن فرمان در زمان ترمز کردن شود.
  • برای تشخیص زمان تعویض لنت ترمز خودرو میتوانید به صدای لنت ها هم توجه کنید. در صورتی که صداهایی مانند سوت یا خرخر از لنت شنیده شود، یعنی زمان تعویض آنها رسیده است. دقت کنید که عدم توجه به این موضوع سبب می شود که به دیسک های ترمز نیز صدمه ببینند.
  • لرزش پدال هم از علائم تمام شدن لنت ترمز است. زمانی که در ترمز گرفتن پدال شروع به لرزش کند، احتمال دارد که لنت ها سوخته باشند.
  • ترمزهای هیدرولیکی دارای مخزن روغن هستند. زمانی که سطح روغن کاهش یابد، زمان تعویض لنت ترمز خودرو هم فرا می رسد. البته ممکن است که سطح روغن به علت بروز نشتی در مخزن نیز کاهش یابد.

هشدار دهنده

امروزه تشخیص زمان تعویض لنت ترمز به مراتب آسان‌تر از قبل شده است. در ماشین هایی که از سیستم ترمز دیسکی پیروی می کنند، مجهز به نوعی هشدار دهنده هستند. این سیستم زمانی که لنت ترمز تمام شود، به راننده اخطار می دهد. این لنت های ترمز در بخش ترمزهای دیسکی به وسیله برق مثبت می باشند. در صورتی که سطح لنت تمام شده باشد، نوعی ارتباط برقی با دیسک برقرار می گردد. این ارتباط سبب می شود که چراغ هشدار دهنده از زمان تعویض لنت ترمز خبر دهد.

زمان تعویض لنت ترمز-زمان تمام شدن لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز | زمان تمام شدن لنت ترمز

راهکارهای لازم برای افزایش طول عمر لنت ترمز

حال که با علائم تمام شدن لنت ترمز ماشین آشنا شدیم، قصد داریم در بخش پایانی راهکارهای مفیدی را جهت افزایش طول عمر لنت ترمز ارائه دهیم. حد الامکان از رانندگی در مسافت های طولانی و جاده های ناهموار خودداری کنید. مسافت های طولانی به لنت ترمز عقب ماشین آسیب جدی را وارد می کند. همچنین زمانی که تعداد سرنشینان ماشین زیاد است هم احتمال وارد شدن فشار به چرخ ها بیشتر می شود و در نتیجه میزان دوام لنت عقب هم کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید:   وظیفه اویل پمپ در خودرو چیست؟

برای اینکه زمان تعویض لنت ترمز را به تاخیر بیندازید، در زمان رانندگی فشار کمتری به پدال ترمز وارد کنید. در نهایت بهترین راهکار نیز خرید لنت مرغوب از فروشگاه معتبر می باشد. فروشگاه اینترنتی آساک با داشتن بیشتر از ده سال سابقه درخشان، اقدام به عرضه انواع لوازم یدکی خودروهای چینی و ایرانی می کند. جهت استعلام قیمت و خرید لوازم یدکی به این سایت مراجعه کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 122

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *