تفاوت بین فرمان هیدرولیک و فرمان برقی
ماشین ها, مجله ماشین

تفاوت بین فرمان هیدرولیک و فرمان برقی

فرق فرمان هیدرولیک و فرمان برقی چیست؟ ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام چیست و کدام بهتر است؟ انواع سیستم فرمان یکی از مهم ترین سیستم های مکانیکی خودرو است. زیرا وظیفه اصلی هدایت چرخ ها به سمت راست یا چپ و در نتیجه کنترل جهت خودرو به طور کلی را بر عهده دارد. خودروسازان در طول سال ها سعی در توسعه آن کردند و به زودی سیستم های فرمان جدیدی ظاهر شدند که کارآمدتر و قابل اعتمادتر بودند.

تفاوت فرمان هیدرولیک و فرمان برقی

تفاوت فرمان هیدرولیک و فرمان برقی

از سیستم های قدیمی از جمله سیستم فرمان برقی و سیستم فرمان هیدرولیک که به مرور زمان به محبوب ترین سیستم های فرمان برای بسیاری تبدیل شد. دلایلی که هر کدام دارای مزایا و نکات مثبت بی شماری هستند که باعث تعجب عده ای در مورد تفاوت آنها و اینکه چه چیزی یک سیستم را از سیستم دیگر متمایز می کند! به نوبه خود و برای پاسخ به این سوالات مقاله زیر را در مجله ماشین آساک چین یدک  آماده کرده ایم که شامل مقایسه سیستم فرمان هیدرولیک و سیستم فرمان برقی در خودرو می باشد به امید اینکه پاسخگوی سوالات شما در مورد این دو سیستم باشد.

 خرید قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی در آساک چین یدک

آشنایی با فرمان هیدرولیک و فرمان برقی

برای اینکه فرق و تفاوت فرمان هیدرولیک و فرمان برقی را بدانیم ابتدا به بررسی هر کدام میپردازیم:

سیستم فرمان هیدرولیک خودرو

فرمان هیدرولیک و فرمان برقی

تفاوت بین سیستم فرمان هیدرولیک و سیستم فرمان برقی این است که اولی به موتور خودرو و دومی به یک موتور الکتریکی جداگانه بستگی دارد.

سیستم فرمان هیدرولیک یا سیستم فرمان برقی اولین سیستمی است که برای بهبود فرآیند فرمان خودرو و ایجاد آسایش بیشتر راننده در آن مورد استفاده قرار گرفت. زیرا راننده به راحتی و با کمترین تلاش ممکن توانست خودرو را کنترل کند. غلبه بر چالش های قبلی که با دشواری کنترل فرمان و هدایت وسیله نقلیه به سمت راست یا چپ نشان داده می شود. به چپ بپیچید، به خصوص زمانی که وسیله نقلیه ساکن است یا با سرعت کم حرکت می کند!

بیشتر بخوانید:   4 روش برای رسوب زدایی موتور خودرو از کربن از جمله روش ایتالیایی

اهمیت سیستم فرمان هیدرولیک یا فرمان برقی در کاهش فشار موتور بر روی چرخ‌ها است تا فرآیند کنترل آن‌ها نسبت به قبل از معرفی این سیستم فرمان برقی آسان‌تر و نیاز به تلاش زیادی نداشته باشد.

مشکلات سیستم فرمان هیدرولیک خودرو

در کنار مزایای بیشمار سیستم فرمان هیدرولیک، با گذشت زمان چالش ها و ایرادات ناشی از استفاده از آن پدید آمد و در نتیجه برخی مشکلات سیستم فرمان هیدرولیک:

  • خرابی های مکرر سیستم و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم
  • افزایش مصرف سوخت به دلیل وابستگی به قدرت موتور
  • بارگیری خودرو با وزن اضافی به دلیل قطعات زیاد سیستم

فرمان برقی ماشین

تفاوت فرمان هیدرولیک و فرمان برقی1

سیستم فرمان برقی کاملاً جدا از موتور عمل می کند. | تفاوت فرمان هیدرولیک و فرمان برقی

سیستم فرمان برقی در عملکرد خود تفاوت چندانی با سیستم قبلی ندارد، زیرا راحتی بیشتری را به راننده می دهد و کنترل فرمان و هدایت خودرو را آسان می کند. تفاوت سیستم فرمان برقی و هیدرولیک در این است که اولی به قدرت موتور خودرو بستگی ندارد و به صورت مکانیکی به آن متصل نیست. تلاش لازم برای چرخاندن فرمان به سمت راست.

نکته دیگری که فرمان برقی یا سیستم فرمان برقی را متمایز می کند این است که کاملاً با سرعت وسیله نقلیه مرتبط است، زیرا در مواقع توقف کامل و در سرعت های پایین بیشتر به راننده کمک می کند در حالی که در سرعت های بالا تأثیر آن کمتر می شود. به این معنی که فرمان سبک است و به راحتی در سرعت های پایین چپ و راست کنترل می شود، در حالی که در سرعت های بالا سنگین می شود تا نسبت پایداری بیشتری به خودرو بدهد.

بیشتر بخوانید:   7 علت کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت

نقص سیستم فرمان برقی در خودرو

توجه داشته باشید که سیستم فرمان برقی برای رفع تمام ایرادات و مشکلات هیدرولیک آمده است، اما موضوع خالی از ایرادات سیستم فرمان برقی نیست که بارزترین آنها عبارتند از:

  • سفتی فرمان و مشکل در هدایت خودرو در هنگام از کار افتادن سیستم
  • دسته پس از مدتی استفاده سبک می شود
  • هزینه نگهداری بالا زیرا سیستم هنوز جدید است

مقایسه فرمان هیدرولیک و فرمان برقی 

پس از صحبت در مورد مکانیسم عملکرد و مزایا و معایب هر دو سیستم، توانستیم سیستم فرمان هیدرولیک و سیستم فرمان الکتریکی را از جهات مختلف به شرح زیر مقایسه کنیم:

قطعات سیستم

سیستم هیدرولیک شامل قطعات و قطعاتی است که بزرگتر و پیچیده تر از سیستم الکتریکی هستند، این به پمپ، روغن ها و یک اسکیمر متصل به موتور بستگی دارد. در مورد قطعات الکتریکی، آنها ساده هستند و با موتور الکتریکی و موتور نشان داده می شوند.

اصل کار

سیستم هیدرولیک به یک پمپ روغن بستگی دارد که کار آن به چرخش موتور خودرو مربوط می شود.وقتی موتور روشن است پمپ مستقیماً کار می کند.در مورد سیستم فرمان الکتریکی، به طور مکانیکی به موتور متصل نیست، بلکه به موتور بستگی دارد. بر روی یک موتور الکتریکی و مجموعه ای از سنسورها و سوپاپ ها که انتقال سیگنال از فرمان به کامپیوتر را برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه کمک های لازم تا حد امکان تضمین می کند.

کارایی و قابلیت اطمینان

به طور کلی راندمان سیستم الکتریکی در خودروها از سیستم هیدرولیک بیشتر است و دلیل آن صرفاً این است که سیستم هیدرولیک به همان میزان کمک فرمان را ارائه می دهد و بنابراین فرمان خودرو بدون توجه به سرعت آن سبک است. و این ممکن است تا حدودی خطرناک باشد، به خصوص در هنگام رانندگی با سرعت بالا. در مورد سیستم الکتریکی، همانطور که قبلا ذکر کردیم، نسبت مستقیمی با سرعت خودرو دارد که استفاده از آن را ایمن تر می کند.

بیشتر بخوانید:   همه چیز در مورد خرید آریزو 6

سوالات متداول

آیا سیستم های فرمان غیر برقی و هیدرولیک موجود است؟

بله، شامل فرمان الکتروهیدرولیک، فرمان برقی الکترومکانیکی و فرمان الکترونیکی.

علائم خرابی سیستم فرمان چیست؟

چندین نشانه از آسیب دیدگی سیستم فرمان وجود دارد، از جمله:

  • مشکل در مانور و کنترل فرمان
  • شنیدن صداهای عجیب از فرمان هنگام چرخاندن چرخ ها
  • وزن و سفتی فرمان

خرید لوازم یدکی ام وی ام-ارزانترین فروشگاه لوازم یدکی خودرو چینی

خرید لوازم یدکی ام وی ام

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 120

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *