آشنایی کامل با گیربکس اتوماتیک و 7 قطعه اصلی آن
ماشین ها, مجله ماشین

آشنایی کامل با گیربکس اتوماتیک و 7 قطعه اصلی آن | عکس و فیلم

گیربکس اتوماتیک، جعبه دنده خودکار یا اتومات از لوازم یدکی انواع خودرو شامل 7 قطعه اصلی زیر است:

  1. مبدل گشتاور
  2. پمپ روغن
  3. چرخ دنده های سیاره ای
  4. بدنه سوپاپ
  5. یقه ترمز
  6. تابه روغن
  7. ست کلاچ

نحوه کار گیربکس اتومات و این قطعات را در ادامه این مطلب مجله ماشین آساک چین یدک  را توضیح میدهیم.

 خرید قطعات و لوازم یدکی چینی خودرو در آساک چین یدک
مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک

مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک کلاچ ندارد، در عوض دارای مبدل گشتاور است که همان عملکرد کلاچ را در خودرو انجام می دهد. مبدل گشتاور به موتور اجازه می دهد تا کار کند و از جعبه دنده جدا شود، دقیقاً مانند مکانیزم یک ماشین معمولی در هنگام فشار دادن کلاچ. در حالی که در دنده اتوماتیک فرد نیازی به فشار دادن دنده ندارد.

نکته دیوانه کننده در مورد مبدل گشتاور توانایی آن در قلاب کردن موتور به جعبه دنده تنها از طریق مایع انتقال بدون نیاز به هیچ گونه اتصال فیزیکی مهره، پیچ و مهره یا چرخ دنده است.

مکانیسم کار مبدل گشتاور تا حدودی پیچیده است، اما شبیه به کار یک فن است که با هدایت یک فن دیگر به سمت آن کار می کند. هنگامی که فن اول قطع می شود، فن دوم به تدریج چرخش را متوقف می کند.

2- پمپ روغن:

پمپ روغن در گیربکس اتوماتیک

پمپ روغن در گیربکس اتوماتیک

پمپ روغن در گیربکس مانند هر پمپ روغن دیگری کار می کند. این سیال انتقال را از پمپ انتقال به بدنه یا بلوک سوپاپ منتقل می کند، که در صورت نیاز تمام اجزای مختلف را از طریق گیربکس هدایت می کند.

این قطعه یکی از معدود قطعات گیربکس است که گاهی اوقات ممکن است از کار بیفتد و نشت روغن رخ دهد و در چنین شرایطی قبل از بدتر شدن باید این مشکل برطرف شود.

3- چرخ دنده های سیاره ای

چرخ دنده های سیاره ای

چرخ دنده های سیاره ای

بر خلاف گیربکس معمولی که مجموعه ای از دنده های مختلف دارد که گیربکس را تشکیل می دهند. یک گیربکس اتوماتیک یک یا چند (گاهی بیشتر) مجموعه دنده سیاره ای دارد.

چرخ دنده های سیاره ای دارای سه گروه چرخ دنده هستند.

  1. چرخ دنده اصلی دنده خورشیدی است که در مرکز چرخ دنده قرار دارد.
  2. دومی چرخ دنده سیاره ای است و معمولاً حدود سه یا بیشتر از اینها وجود دارد
  3. مش بین چرخ دنده خورشیدی و چرخ دنده حلقه ای

چرخ دنده حلقه ای چرخ دنده های سیاره ای را از طریق یک پیوند احاطه می کند، این حلقه کل سیستم را به هم متصل می کند و آن را به هم نزدیک می کند. این دستگاه با قفل کردن دو یا چند دنده از سه چرخ دنده در یک زمان کار می کند. و از آنجایی که هر مجموعه از چرخ دنده ها اندازه متفاوتی دارند، پس از قرار گرفتن سایر دنده ها، طیف وسیعی از نسبت های دنده را در اختیار شما قرار می دهد.

بیشتر بخوانید:   همه چیز درباره قطعات یدکی آریزو

این سیستم کارآمد طیف گسترده ای از گزینه های دنده را بدون تنظیمات مورد استفاده توسط گیربکس دستی در اختیار شما قرار می دهد.

4- بدنه سوپاپ در گیربکس اتوماتیک :

بدنه سوپاپ

بدنه سوپاپ گیربکس اتوماتیک

این قطعه فشار را از پمپ روغن به قطعه گیربکس هدایت می کند تا به نتایج مطلوب برسد و سیال انتقال بدون هدایت بدنه سوپاپ نمی تواند حرکت کند. در گیربکس اتوماتیک از طریق سنسورها کنترل می شود. این جزء جزء پیچیده ای به حساب می آید اما مهمترین قسمت آسفالت است.

5- یقه ترمز گیربکس اتوماتیک:

یقه ترمز گیربکس اتوماتیک

یقه ترمز گیربکس اتوماتیک

لنت های ترمز یک هدف را انجام می دهند و آن نگه داشتن دنده های سیاره ای است که امکان فرمان پذیری و تنظیم آسان تر را فراهم می کند.

6- تابه روغن :

تابه روغن

تابه روغن

تابه روغن یک عملکرد را انجام می دهد، و آن حمل روغن اضافی از پمپ روغن برای رانش در صورت نیاز است. ظرف روغن دارای یک صافی برای انتقال مایعات داخلی یا خارجی است

7- مجموعه کلاچ:

مجموعه کلاچ

مجموعه کلاچ

در دنده معمولی می توانید دنده مورد نظر خود را به صورت دستی انتخاب کنید، در حالی که گیربکس اتوماتیک پیچیده تر است، به جای گیربکس دستی که برای رسیدن به نسبت مورد نیاز استفاده می شود، در دنده اتوماتیک مجموعه ای از کلاچ یا کلاچ استفاده می شود. استفاده می شود.

این شامل دیسک های زیادی است که به هم فشرده شده اند و هنگامی که بدنه سوپاپ فشار روغن را به مجموعه کلاچ می فرستد، تعدادی کلاچ را با هم جمع می کند و این نسبت مطلوب را به دست می دهد. درصدهای مختلف فشار روغن مقادیر متفاوتی از قرص ها را معرفی می کند و بنابراین هر بار به درصد متفاوتی می رسد.

میزان کار دنده اتوماتیک

فقط به این دلیل که از قطعات اصلی گیربکس آگاه هستید ، به این معنی نیست که شما ایده ای از نحوه کار آن دارید و این کاملاً طبیعی است. آسفالت از قطعات زیادی تشکیل شده است و اگر فردی آن را جدا نمی کرد و تمام قسمت های آن را نمی دید، نمی توانست همه اجزای آن را بشناسد.

بیشتر بخوانید:   راهنمای خرید لوازم یدکی تیگو 7

از لحظه ای که ماشین را روشن می کنید، گیربکس شروع به کار می کند، اولین چیزی که اتفاق می افتد این است که بدنه سوپاپ سیگنالی از TCM دریافت می کند که به آن می گوید باید حرکت را شروع کنید، سپس بدنه سوپاپ مقدار مناسبی از مایع انتقال را به سمت آن هدایت می کند. مبدل گشتاور و کلاچ ها برای شروع حرکت.

برای اینکه این اتفاق بیفتد، پمپ روغن باید کار کند، روغن را از قوطی روغن گرفته و داخل بدنه سوپاپ قرار داده و آن را به اجزای لازم هدایت می کند. سپس چرخ دنده سیاره ای چرخ دنده حلقه ای را که اولین دنده است قفل می کند و همه چیز با تامین نیرو به شفت خروجی شروع به حرکت می کند.

در این مرحله گیربکس هنوز از یقه ترمز استفاده نکرده است و تا پس از پرش از دنده اول استفاده نمی شود و کل کار به نرمی و راحتی انجام می شود و در هنگام تعویض دنده بدنه سوپاپ مایع را از گشتاور دور می کند. مبدل، و این به گیربکس اجازه می دهد تا دنده سیاره ای مناسب را بدون فشار شدید بر روی اجسام، که می تواند باعث انفجار یا غیرفعال شدن آنها شود، کار کند.

 خرید قطعات و لوازم یدکی چینی خودرو در آساک چین یدک

سوالات متداول در مورد گیربکس اتوماتیک

تفاوت بین گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک چیست؟

دو تفاوت عمده بین گیربکس معمولی و گیربکس اتوماتیک وجود دارد. ماشین دنده معمولی علاوه بر پدال گاز و پدال ترمز دارای پدال سوم نیز می باشد و این پدال را پدال کلاچ یا کلاچ می نامند و سرعت ها را تغییر و جایگزین می کند. در مورد ماشین دنده اتوماتیک هم این پدال وجود ندارد و فقط شامل پدال گاز و پدال ترمز است. مورد دوم اینکه در خودروی گیربکس اتوماتیک تعویض دنده وجود ندارد و به محض درگیر شدن گیربکس همه چیز در خودرو اتوماتیک می شود.

اساس کار گیربکس اتوماتیک چیست؟

وظیفه اصلی یک گیربکس اتوماتیک این است که به موتور محدوده سرعت محدودی بدهد اما طیف وسیعی از سرعت های خروجی را ارائه دهد

در چه سالی گیربکس اتوماتیک به جای گیربکس معمولی تبدیل به گیربکس استاندارد شد؟

گیربکس اتوماتیک در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته به گیربکس استاندارد در ایالات متحده آمریکا تبدیل شد.

داخل گیربکس اتوماتیک چیست؟

داخل گیربکس اتوماتیک یک سری چرخ دنده سیاره ای، یک سری حلقه، کلاچ، یک سیستم هیدرولیک برای عملکرد گیربکس اتوماتیک و یک پمپ بزرگ وجود دارد.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز 125

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *